Brug for hjælp lige nu?
Livechat med os
Ring til os
70 15 41 41

Værd at vide - A-Z

Der kan være mange ting, man er i tvivl om, når man skal på ferie. Her har vi samlet de ting, der er vigtige at vide, når I skal afsted. 

Husk, at man som gæst på et feriested er forpligtet til at sætte sig ind i feriestedets regler og bestemmelser og overholde disse.

Aktiviteter:
Det, der generelt betegnes som “højsæson” i rejsebranchen, går fra starten af juli til slutningen af august. For rejser udenfor denne periode må det påregnes, at nogle aktiviteter og pools er lukkede, eller at faciliteterne har begrænsede åbningstider. På feriesteder med aktiviteter, såsom tennis, fitness og wellness, vil det typisk koste ekstra, med mindre andet er angivet. Aktivitetsprogrammerne på feriestederne bliver afholdt af deres egne animationsteams og er derfor ikke på dansk.

Aircondition:
Såfremt der er aircondition i boligen, vil det fremgå af fakturaen. Der vil stå, om det er inkl. i boligens pris, en obligatorisk ekstra omkostning eller en valgmulighed, som betales på stedet. Vi gør opmærksom på, at en aircondition kun kan nedkøle et rum med maks. 10 grader, og at der i højsæsonen kan forekomme strømsvigt p.g.a. den store belastning af elnettet. Husk derfor at slukke for anlægget, når I ikke er i boligen.

Baderegler:
Når I er på ferie i udlandet, er der ligesom herhjemme en række forskellige regler og påbud. På langt de fleste feriesteder, er det forbudt at benytte badedyr og luftmadrasser i poolområdet. Visse feriesteder kræver også, at man bruger badehætte i poolen. Nogle feriesteder tillader ikke badeshorts, men kun badebukser. På visse strande og ved nogle poolområder skal der betales et gebyr for leje af liggestole og parasoller. Som gæst er man altid forpligtet til at sætte sig ind i feriestedets regler.

Beliggenhedsgaranti:
På udvalgte feriesteder tilbyder vi beliggenhedsgaranti, hvilket betyder, at op til tre familier mod et gebyr på kr. 150.- til kr. 250,- pr. bolig garanteres beliggenhed ved siden af, bagved eller overfor hinanden. Spørg ved bestilling. BEMÆRK: Ferieboligerne skal være samme type og i samme periode.

Bestilling:
Ferieboligerne kan variere i indretning og vi gør opmærksom på, at billederne af boligerne på vores hjemmeside er repræsentative. Husk desuden, at på visse feriesteder kan de enkelte boligers indretning variere, da mange er privatejede. Som udgangspunkt kan I forvente, at jo længere sydpå I kommer, des enklere er ferieboligerne indrettet. Basisting såsom bestik og service er der selvfølgelig, men skal I fx bruge en hvidløgspresser, er det en god idé at medbringe den hjemmefra. Der hvor ferieboligens areal er angivet, er dette inkl. evt. balkon eller terrasse. Ankommer I flere personer, end der er bestilt til, har feriestedet ret til at opkræve ekstrabetaling eller afvise de ekstra personer.

Bus:
Når I rejser med badebussen, skal I være opmærksomme på, at mødetiden er senest 20 minutter før afgang. Der kan forekomme skift undervejs, og vi tager forbehold for ændringer og forsinkelser i køreplanen i både ind- og udland.

Bussen ankommer til feriestedet om formiddagen, og tjek ind er oftest kl. 15.00. Derfor vil der være lidt ventetid, inden I kan overtage boligen. Nyd tiden ved poolen eller med en gåtur i byen, hvis bagagen kan opbevares i receptionen på feriestedet.

Campingpas:
Når I rejser med friferie.dk, skal I ikke medbringe campingpas.

Cruise:
Se mere under "Krydstogt".

Depositum på feriestedet:
Langt de fleste feriesteder opkræver et depositum ved ankomst. Som oftest tages der et aftryk af et kreditkort, men nogle feriesteder kræver stadig, at der lægges kontanter. Beløbet vil ofte svare til mellem kr. 1.000,- og kr. 2.000,- i den lokale valuta. Depositum er altid et anliggende mellem gæsten og feriestedet, så Friferie kan ikke stilles til ansvar for et eventuelt ikke tilbagebetalt depositum.

Disneyland® Paris:
Her får I svar på de mest typiske spørgsmål omkring ophold i Disneyland® Paris.
Hvordan foregår check in?
Hvordan opbevarer jeg min bagage?
Skal vi bestille bord på restauranterne hjemmefra?
Ja, I skal huske at bestille bord hjemmefra for at være sikre på at få plads på den restaurant, I ønsker. Bordbestilling kan gøres op til 2 måneder før ankomstdatoen på telefon +33 1 60 30 40 50.
Hvad er Extra Magic Time? Extra Magic Time giver jer adgang til udvalgte områder i Disneyland® Paris 1 time før alle andre gæster fra 8.30-9.30. I får Extra Magic Time, når I bor på et af Disneys hoteller.
Hvordan fungerer FASTPASS?  Med et FASTPASS kan I springe køen over til nogle af de mange forlystelser. Se mere her.
Hvad inkluderer halvpension?  Har I halvpension inklusiv i jeres ophold i Disneyland® Paris, kan I se, hvad det inkluderer her.
Hvor kan vi bruge vores madkuponer? Har I Premium madkuponer, kan I bytte disse til f.eks. Buffalo Bill's Wild West Show, morgenmad eller frokostbuffet med Disney-figurerne. Ændring og bestilling skal foretages på +33 1 60 30 40 60.
Hvordan kommer vi til Disneyland® Paris? Er I allerede i Paris, kan I med fordel taget toget direkte til Disneyland® Paris. Flyver I til Paris, kan I tage den magiske shuttle til Disneyland® Paris. Er I med egen bil og bor I på et er Disneys hoteller, kan I parkere gratis ved parkerne. Læs også mere her.

Energiomkostninger:
Energiomkostninger skal kun betales på nogle enkelte feriesteder. Det nøjagtige beløb er angivet ved ferieboligens bestilling og fremgår af faktura/bekræftelse.

Ferieboligen:
Generelt vil I opleve, at jo længere sydpå I kommer, des enklere er ferieboligerne indrettede. Der er selvfølgelig de helt basale ting som bestik og service. Skal I f.eks. bruge en hvidløgspresser, er det dog en god idé at medbringe den hjemmefra. På nogle feriesteder kan de enkelte ferieboligers indretning variere, da mange er privatejede. Der hvor ferieboligens areal er angivet, er dette inkl. evt. balkon eller terrasse. Ankommer I flere personer, end der er bestilt til, har feriestedet ret til at opkræve ekstrabetaling eller afvise de ekstra personer.

De viste billeder af de forskellige boligtyper på vores hjemmeside er typebilleder og derfor vejledende i udseende og indretning.

Grill:
Mange steder er det tilladt at grille, dog altid med forbehold for ændringer. Hvis der f.eks. opstår tørke, kan forbud mod at grille gives uden varsel. Vi gør samtidig opmærksom på, at loven også kan ændres vedr. grill, og Friferie kan ikke holdes ansvarlige for sådanne ændringer.

Hunde:
Hvis menneskets bedste ven skal med på ferie, skal I selv sørge for at orientere jer om, hvilke regler for vaccinationer og indførelsesregler, der gælder i de enkelte lande. Det skal altid oplyses ved bestilling af ferien, hvis hund medbringes. Den endelige accept gælder først, når feriestedet er orienteret og har accepteret. Vær opmærksom på, at der kan være begrænset antal ferieboliger, hvor hunde er tilladt.

Ved accept fra feriestedet må hunde medbringes i boligen, men de må normalt ikke medbringes på fællesarealer. Dette kan variere fra sted til sted. Husk at sætte jer ind i reglerne for hunde på det pågældende feriested.

Insekter:
På mange feriesteder ydes en ihærdig indsats for at holde antallet af insekter nede ved at sprøjte med insektgift et par gange om ugen. Det er selvfølgelig ikke farligt, men det anbefales at tage håndklæder og lignende ind, da det kan klistre en smule. Spørg i receptionen, hvornår der sprøjtes. Der er også mulighed for, at der kan være myrer og andet kravl, men det er desværre hverken noget vi eller feriestedet er herrer over. Vi kan derfor ikke holdes ansvarlige for gener i denne forbindelse.

Internet/WIFI:
Vi har mærket de feriesteder, hvor der er adgang til trådløst internet. Vær opmærksom på, at WIFI-mærket gælder feriestedet, typisk hot spots, og ikke den enkelte feriebolig samt at mærkningen også kan være mod betaling.

Båndbredden er oftest ikke som hjemme, og den samme forbindelse anvendes af mange andre gæster. Forvent derfor at den trådløse adgang primært kan bruges til at tjekke mail og besøge enkle hjemmesider og ikke til at spille online, streame film eller lignende.

Krydstogt:

Priserne på et krydstogt er vejledende og kan derfor variere fra den viste pris.

Når I køber krydstogt, opkræves obligatoriske drikkepenge af MSC, som betales direkte på skibet. Ved bestilling af et Costa-cruise er drikkepengene inklusiv i prisen.

Kurskat/turistskat:
På de fleste feriesteder (især i Italien, Kroatien, Slovenien, Østrig, Tyskland og Frankrig) opkræves en lokal turistskat, der går til vedligeholdelse af området. Kurskat/turistskat opkræves typisk på feriestedet. Skatten svarer ca. til kr. 3,- til kr. 15,- pr. pers. pr. nat. Da kurskat/ turistskat er relativt små beløb, fremgår de ikke af prisskemaet eller ferieboligens beskrivelse. I kan få beløbet oplyst ved at ringe til os. Såfremt kurskat/turistskat skal betales, vil det fremgå af bekræftelsen og lejebeviset.

Lejebestemmelser:
Se lejebestemmelser for friferie.dk på vores hjemmeside her.

Miljøzoner:
Der indføres miljøzoner i flere og flere byer i Europa, som kræver, at man har et godkendt miljømærkat i bilen. Kører man ind i centrum af de pågældende byer uden de rette miljøgodkendelser, risikerer man en bøde.

Se flere informationer på fdm.dk om, hvilke lande og byer det præcist drejer sig om, og hvordan man får sin bil ”miljøgodkendt”. Husk, de skal bestilles hjemmefra i god tid.

Motorveje:
I Holland og Belgien skal der ikke betales motorvejsafgift. Det skal der derimod i Italien, Frankrig, Østrig, Spanien, Slovenien og på enkelte motorveje i Ungarn. I Østrig, Schweiz, Tjekkiet og Slovakiet skal I betale vejafgift i form af et mærkat, der sættes i forruden. Disse mærkater købes ved grænseovergange eller på større tankstationer. Det kan anbefales at købe Vejdirektoratets Europa Guide, hvor I finder alle relevante oplysninger om kørsel og motorvejspriser i Europa. Guiden kan købes på de fleste tankstationer herhjemme og koster ca. 90 kr.

Oplysningspligt:
Vær opmærksom på, at vi har oplysningspligt, hvis børn og unge under 18 år rejser alene til udlandet, f.eks. med vores badebus. Det betyder, at den unge skal have tilladelse fra begge forældre og skal medbringe kopi af forældrenes pas samt kontaktoplysninger på forældrene under rejsen.

Hen formularen til Italien her.

Hent formularen til Kroatien her.

Pas, visum, papir:
I skal stadig medbringe pas ved rejser i Europa. Alle rejsende skal have eget pas og mange lande kræver, at passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemkomst. Tjek om det er gyldigt!

Ikke-skandinaviske statsborgere bør i god tid undersøge, om der kræves visum, ikke kun til det land, hvor ferien skal holdes, men også til de lande der køres igennem. Det samme gør sig gældende, hvis man har købt en flybillet og gælder også i de lande, hvor man skal mellemlande. Husk også at medbringe bilens registreringsattest (den grønne).

Prisgaranti:
Vores prisgaranti TOTAL PRISGARANTI er gældende indtil 7 dage efter bestillingen og ved bestilling senest 30 dage før ankomst og gælder, hvis I finder samme feriebolig i samme periode, ledig til en lavere pris hos en anden dansk, udenlandsk ferieboligudlejer, rejsearrangør eller hos feriestedet selv. Vi sætter da vores pris ned og udbetaler prisdifferencen. Bemærk venligst, at prisgarantien IKKE er gældende på campingferie og produkter, hvor Friferie har egne guider, da en direkte sammenligning af produkterne IKKE er mulig.

Rejseforsikring:
Vi anbefaler, at I tegner en ferierejse-forsikring inden afrejsen. Hvilken type forsikring, I skal have, afhænger af, hvilket land I rejser til. I er altid velkomne til at kontakte os for nærmere info.

Reklamation:
Ønsker I mod forventning at indgive en reklamation, kan I læse mere om det på vores hjemmeside her.

Siesta:
Siesta er det tidspunkt midt på dagen (typisk fra kl. 13-16), hvor næsten alt lukker ned, og folk ofte tager sig en lur. Det betyder, at der er længere åbent om aftenen.

Vær opmærksom på, at poolen visse steder kan være lukket i siestaen.

Bemærk, at på visse campingpladser kan der være underholdning og aktivitet i siestaen.

Skiftedag:
Langt de fleste steder har, specielt i højsæsonen, skiftedag om lørdagen. Ankomsttidspunktet vil typisk være mellem kl. 15 og 20, men det præcise tidsrum er altid angivet på lejebeviset. Ankommer I senere, skal I tage kontakt direkte til feriestedet og aftale med dem, hvordan I får jeres nøgle. På afrejsedagen skal de fleste ferieboliger forlades kl. 10.

Solstole:
På de fleste feriesteder opkræves et gebyr for leje af solstole.

Slutrengøring:
På mange feriesteder skal der betales for obligatorisk slutrengøring. Det betales ofte hjemmefra, så I undgår uforudsete udgifter på feriestedet. På nogle feriesteder kan I vælge, om I vil betale for rengøringen eller gøre det selv. På andre feriesteder er der ikke andre muligheder end at gøre det selv. Uanset hvad, skal ferieboligen altid forlades i ryddelig stand, affaldet skal fjernes, og der må ikke stå opvask. Det er almindelig høflighed overfor andre mennesker. Det er meget vigtigt at understrege, at er I utilfredse med rengøringen ved ankomst til feriestedet, skal I omgående henvende jer i receptionen. Feriestedet har også altid ret til at opkræve betaling for slutrengøring, hvis dette ikke er gjort tilfredsstillende.

Standard for senge:
Vær opmærksom på, at der i mange ferieboliger sydpå ofte benyttes køjesenge eller sovesofaer, udover de normale enkelt- og dobbeltsenge. Kvaliteten af madrasserne kan variere og være anderledes end den derhjemme.

Stjerneklassificering:
Vores feriesteder er kategoriserede efter det internationale stjernesystem. De skal tages for det, de er, nemlig en indikation af, hvad der kan forventes af feriestedet. Det kan variere fra land til land med hensyn til standard, og de skal kun bruges som en rettesnor inden for det enkelte land/område. Der findes ikke en officiel klassificering for ferielejligheder, det er derfor feriestedets egen og vores vurdering.

Antal stjerner angiver desuden feriestedet og ikke nødvendigvis boligerne.

Strand:
Vi beskriver i tekst samt viser med ikon, hvis der er en strand ved feriestedet. En strand kan være ved havet eller ved en sø. I Kroatien gør vi opmærksom på, at der oftest er sten– eller klippestrande, og at vi anbefaler at benytte badesko.

Støjniveau:
På større feriesteder med mange turister må der påregnes et vist støjniveau. Det kan være alt fra andre gæster, aktivitetsprogrammer, restauranter, diskoteker til barer på feriestedet. Specielt aftenunderholdningen kan være støjende, men trods alt ikke til senere end ca. kl. 23. Derudover kan der på feriesteder, som ikke direkte beskrives som rolige, forekomme trafikstøj fra lokaltrafikken. Alt ovennævnte er udenfor Friferies indflydelse, og vi kan ikke holdes ansvarlige for eventuelle gener i forbindelse med dette.

Vi tager forbehold for evt. støj fra privatejede boliger beliggende tæt på feriestedet.

Sådan kommer I frem:
På jeres lejebevis finder I feriestedets adresse samt koordinater, der ligesom adressen kan tastes direkte ind i en GPS. Har I ikke en GPS, kan I på maps.google.dk lave en rutebeskrivelse til feriestedet. Men husk aldrig at stole blindt på en GPS og at medbringe kort og jeres sunde fornuft.

Tilbud:
Langt de fleste rejser 1 uge på ferie, men feriestederne vil rigtig gerne have, at man bliver lidt længere. Derfor er der ofte gode rabatter at hente hvis I vælger at rejse 2 uger eller mere. Det er altid angivet ved de enkelte feriesteder, hvilke rabatter der er gældende og i hvilke perioder. Vær opmærksom på, at det altid er de billigste nætter, der fratrækkes prisen, og at der visse steder er et begrænset antal pladser til ”tilbuds” pris.

Unge under 25 år:
Vær opmærksom på, at hvis alle rejsedeltagere er under 25 år, kan der være feriesteder, som ikke accepterer reservationen. Kontakt os derfor altid, hvis I er i tvivl eller har spørgsmål.


Voucher/Lejebevis:

I får jeres voucher/lejebevis tilsendt via mail senest 4 uger før ankomst.


Wellness:
Mange af vores feriesteder tilbyder lækre wellness-områder, hvor I kan slappe af. Bemærk venligst, at wellness-behandlinger og adgang til områderne kan koste ekstra.

Vi gør samtidig opmærksom på, at man mange steder i Tyskland og Østrig har wellness-områder, hvor I ikke må benytte badetøj, og flere steder er der aldersbegrænsninger.

Ønsker:
Rigtig mange gæster har forskellige ønsker til beliggenhed, og vi skal nok sørge for, at alle ønsker bliver formidlet videre til det pågældende feriested. Det er dog vigtigt at understrege, at vi aldrig garanterer ønsker, og vi kan derfor ikke stilles til ansvar, hvis de ikke kan opfyldes. De ønsker, I har, skal oplyses ved bestilling af jeres ferie og skal fremgå af faktura og voucher.