Brug for hjælp lige nu?
Livechat med os
FAQ & Kontakt

Find svar på jeres spørgsmål

FAQ - oftest stillede spørgsmål til Friferie kundeservice

Ændring af din ferie

Kan jeg afbestille min ferie?

Har du tilkøbt vores Ændrings- og afbestillingsret  sammen med din bestilling, kan du op til 60 dage før ankomst afbestille din ferie jf. betingelserne i lejebestemmelserne

Har du ikke købt Ændrings- og afbestillingsret sammen med din booking, kan din booking afbestilles indtil, du har betalt depositum eller 1. rate af ferien. Afbestilles ferien herefter, vil du jf. lejebestemmelserne tabe det indbetalte beløb på ferien. Dvs. efter indbetaling af 1. rate taber du 25% af feriens pris ved annullering.

Ændrings- og afbestillingsret kan ikke tilføjes efter, depositum eller 1. rate af ferien er betalt.

Kan jeg tilføje ekstra dage til min ferie?

Vil vil gerne undersøge muligheden for, at du kan forlænge din ferie eller evt. ankomme en dag tidligere. Anvend venligst kontaktformularen, hvor du skal angive dit bookingnummer, telefonnummer og hvordan du ønsker at forlænge din ferie. Så undersøger vi og vender tilbage med pris. Der skal betales før, vi kan booke.

Kan jeg ændre min booking?

Jf. lejebestemmelser kan du mod et gebyr på 300 kr. ændre din booking. Er ændringen forbundet med en mer-omkostning, skal denne betales af kunden. Ændringer er kun mulige, såfremt dette accepteres af leverandøren.

En ændring er f.eks:

  • Flytning 1-2 dage
  • Flytning til anden bolig eller plads i samme prisklasse*
  • Tilføjelser af ekstra deltagere
  • Navneændring

Ændring kan ikke være flytning af ferie til næste år. 

*Kan kun ændres til noget, som har samme pris eller er dyrere. Er ferien dyrere, betales differencen af kunden.

Hvordan annullerer jeg min ferie?

Udfyld kontaktformularen, hvor du skal angive bookingnummer, telefonnummer og den e-mail, som er anvendt i forbindelse med bestilling af ferien.

Med mindre du har tilkøbt Tryghedspakke kan vi desværre ikke tilbyde refundering af ferien, såfremt du ønsker at annullere. I lejebestemmelserne fremgår betingelser for annullering.

Bestilling

Hvor må jeg have hund med?

Vi har samlet et oversigt over alle de campingpladser, hvor hund er tilladt. I nogle boliger er der mod et tillæg og skal tilvælges i bookingen. Du bedes desuden angive i kommentarfeltet, at du medbringer hund og angive ca. vægt på hunden.

Har I prisgaranti?

Friferie giver prisgaranti på alle produkter på friferie.dk. Prisgarantien betyder, at såfremt du finder præcis samme produkt (dvs. bolig samt relaterede og obligatoriske ekstraudgifter såsom skatter, ekspeditionsgebyrer, slutrengøring m.m.) billigere, får du boligen til den fundne pris. 

Følgende betingelser skal være opfyldt: 

  1. Boligen skal være ledigm og kan lejes under samme betingelser hos en anden dansk rejsearrangør.
  2. Dokumentation skal være os i hænde senest 7 dage efter bestilling af boligen.
  3. Dokumentation skal altid foreligge 30 dage før første lejedag.

Prisgarantien dækker udelukkende leje af boligen. Tilkøb er ikke dækket af garantien. Prissammenligningen skal ske i forhold til normalprisen, dvs. prisgarantien kan ikke gøres gældende for specielle tilbud, begrænset antal eller kampagnepriser.

Inden afrejse

Hvornår modtager jeg bekræftelse på min bestilling?

Du modtager bekræftelse på din bestilling samme dag eller senest førstkommende hverdag. Din bekræftelse/faktura kommer på den oplyste e-mail. Husk af tjekke dit spamfilter eller uønskede mails.

Dine endelige rejsepapirer (voucher) kommer 7 dage før, I skal rejse.

Hvornår modtager jeg min voucher?

Din voucher modtager du min. 7 dage før, du skal afsted. Voucheren sendes på mail. Denne skal medbringes på ferien og er dokumentation for, at ferien er betalt.

Husk at tjekke spamfilter og uønskede mails, hvis ikke du har modtaget den.

Er campingpas nødvendigt?

Nej, det er ikke nødvendigt at medbringe campingpas.

Er der sengelinned og håndklæder i boligen?

Der er som udgangspunkt ikke sengelinned og håndklæder i boligen, men der vil være puder og tæpper (medmindre andet er nævnt i dine rejsedokumenter). Det er muligt at tilkøbe sengelinned og håndklæder gennem Friferie på de fleste destinationer, dette skal ske senest 4 uger før afrejse.

Hvilke papirer, dokumenter mm. skal jeg have med?

Du skal medbringe din voucher, hvorpå dit bookingnummer fremgår som bevis på, at ferien er betalt. Du skal desuden medbringe originale registreringsattest, pas, det Gule Sundhedskort (til Danmark) samt det Blå EU-sygesikringskort, kørekort og DK skilt på bilen (hvis du vælger kør-selv ferie).

Vi anbefaler desuden, at du medbringer: det Grønne Kort (obligatorisk i nogle lande udenfor EU), det Røde Kort (SOS Int. - hvis bilen er kaskoforsikret) og Rejseforsikring (husk: det Gule Sundhedskort dækker ikke hjemtransport).

Om kør selv ferie

Hvor er der vejafgifter og hvad koster det?

Her på siden kan du læse alt om vejafgifter i Europa. Se hvor du skal betale, hvad det koster og hvor du evt. køber vignetter og miljømærker.

Hvilke dokumenter skal jeg have med på kør-selv ferie?

Du skal altid medbringe:

  1. Den originale registreringsattest
  2. Pas
  3. Det blå EU-sygesikringskort
  4. Det gule sygesikringskort (hvis du rejser inden for Danmarks grænser)
  5. Kørekort
  6. DK skilt (undtagen for biler med EU nummerplader, hivs turen går til lande i Europa)

Anbefales at medbringe:

  1. Det Grønne Kort (obligatorisk i nogle lande uden for EU). Bestilles hos dit forsikringsselskab.
  2. Det Røde Kort (SOS-international), hvis bilen er kaskoforsikret.
  3. Rejseforsikring (det gule sundhedskort dækker ikke hjemtransport)

Hvilke gode råd er der til kør selv ferie?

Biltjek inden afgang:
Vi anbefaler, at du tjekker din bil for følgende inden afgang fra Danmark:

  1. Bremsevæske
  2. Kølesystem og kølevæske
  3. Motorolie og -filtre
  4. Dæk

Hvis uheldet er ude:

  • Er din bil kaskoforsikret i Danmark, har du automatisk gratis vejhjælp i Europa. Ring til SOS International og oplys dit policenummer. De kan kontaktes på tlf. +45 70 10 50 52. Det røde kort kan udskrives her.
  • Hvis du ikke er kaskoforsikret, kan du tegne til vejhjælpsforsikring med Europadækning hos f.eks. Dansk Autohjælp (DAH), Falck eller en anden privat udbyder.

På campingpladsen

Hvornår er check-in og check-ud?

Det varierer fra feriested til feriested. Hovedreglen er, at check-in er fra ca. kl. 16. Det præcise tidspunkt fremgår af din voucher, som du modtager ca. 7 dage før ankomst. Det står under afsnittet "Ankomst- og afrejseinformation"

Ankommer du uden for det angivne ankomsttidspunkt eller bliver du forsinket, skal der gives besked til guiden på pladsen (telefonnummer fremgår af voucheren) eller til Friferie via kontaktformularen.

Check-ud tidspunktet varierer, og det præcise tidsrum fremgår ligeledes af din voucher. Generelt er det mellem kl. 8 - 10.

Kan man parkere ved boligen?

campingpladser og i ferieparker er det, som udgangspunkt, kun tilladt at medtage 1 bil pr. bolig uanset størrelsen. Hvis man ankommer i 2 biler, kan man på nogle pladser mod betaling parkere ved boligen ellers skal bil nr. 2 parkeres på parkeringspladsen uden for pladsen/parken. På nogle pladser koster dette ekstra. BEMÆRK, at det på enkelte pladser ikke er muligt at parkere ved boligen.

Betaling

Hvordan betaler jeg?

Når du laver en bestilling online, modtager du efterfølgende (samme dag eller førstekommende hverdag) dit rejsebevis med faktura (girokort) på e-mail.

Du kan betale med girokort, bankoverførsel eller med kreditkort. Ønsker du at betale med kort kan du gøre på via Kundelogin.

Hvordan betaler jeg med kreditkort?

Du kan betale med kreditkort på hjemmesiden uden afsnittet Kundelogin.

Log-in med dit bookingnummer og kundenummer, som findes på fakturaen/bookingbekræftelsen, som du har modtaget på e-mail.

Hvornår skal jeg betale?

25% af rejsens pris betales ved bestilling. Restbeløbet betales senest 8 uger før afrejse. Er der på bestillingstidspunktet under 8 uger til afrejse, skal hele rejsens pris betales. Kunden betaler 25%, 3 dage efter modtagelse af faktura. 

Laver du en forbooking, betaler du ofte kun 500 kr. i depositum og 1. rate betales senest 20 januar.

Hvornår modtager jeg rejsebevis med faktura?

Du modtager faktura/bookingbekræftelse samme dag eller senest førstkommende hverdag.

Har du ikke modtaget det, kan den være fanget af dit spamfilter. Kontrollér venligst mappen "Uønsket post" eller kontakt os på 7015 4141 eller via kontaktformularen.

Efter hjemkomst

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt noget?

Friferie er ikke ansvarlig for glemte sager. Kontakt os venligst via kontaktformularen med beskrivelse af:

  • Hvad er glemt
  • Hvornår er det glemt
  • Bookingnummer

Friferie er behjælpelig med formidling, og forsendelse af glemte genstande er på gæstens egen regning.

Hvordan kan jeg reklamere over en ferie?

Du indsender en skriftlig reklamation til Friferie på e-mail online@friferie.dk.